Skapa nyhetsbrev: Allt du behöver veta om att starta ett nyhetsbrev

Det råder ingen tvekan om att ett nyhetsbrev kan vara ett användbart verktyg, men många människor drabbas av writer’s block när det är dags att skriva. Det tomma bladet som stirrar tillbaka på dig när du sätter dig framför skärmen kan ta musten ur även den tuffaste författaren. Som tur är finns det flera element i ett nyhetsbrev som kan få orden att flöda genom tangentbordet.

Ett bra nyhetsbrev handlar om mycket mer än bara de ord du skickar ut, och det är processen kring detta som vi ska titta på idag. Vi har utformat den här guiden för dem som vill skapa sitt första nyhetsbrev eller för dem som bara vill effektivisera processen lite. Ditt nyhetsbrev kan bidra till ökad försäljning, bättre click-through rate från följare och mycket mer, men ju färre brev som skrivs – desto mindre sannolikt är det att något händer.

Låt oss se på allt du behöver veta för att planera, utforma och skicka ditt första nyhetsbrev. Du behöver inte vara bäst i världen på att skriva för att skapa ett nyhetsbrev, men du bör ta dig tid att skapa något som ger ett verkligt mervärde för dina läsare. Detta är skillnaden mellan ett lyckat och ett misslyckat brev. 

Läs vidare om du är redo att ta det första steget för ditt nyhetsbrev.

Vad är poängen med ett nyhetsbrev?

Det är ingen hemlighet att ett bra nyhetsbrev tar tid att skapa, så det är vettigt att först bygga förtroende i processen. För varför ska du lägga tid på att skriva ett nyhetsbrev om du inte vet vad du kan förvänta dig att uppnå med det?

Publikens engagemang

Något som kan vara svårt att förutse när någon besöker din hemsida är hur engagerade de faktiskt är. Merparten av den trafik vi får på nätet kommer från sökmotorer, vilket vanligtvis innebär att besökarna bara kikar på vad vi har att erbjuda på hemsidan. 

I praktiken innebär det att de skummar igenom det innehåll som visas. Sedan försvinner dock de flesta från din webbplats igen. 

Rent engagemang är vad e-postmarknadsföring kan bidra med. De som anmäler sig till ditt nyhetsbrev är redan intresserade av innehållet, vilket innebär att du kan få mycket bättre resultat. Faktum är att e-postmarknadsföring har en av de bästa statistikerna:

  • ROI: 73 % av professionella marknadsförare upplever att de får bättre avkastning på e-postmarknadsföring än på annonser.. 
  • Intäkter: Möjligheten att automatisera flödet gör det mycket enklare att tjäna pengar genom att göra en stor del av arbetet dygnet runt. 
  • AOV (Average Order Value): Statistik visar att de som handlar med hjälp av e-postmarknadsföring tenderar att spendera 138 % mer när de handlar för första gången. Detta är jämfört med liknande handlare som inte får e-posterbjudanden.

Distribution av innehåll

Ett av syftena med att skapa innehåll är att få det framför så många intresserade läsare som möjligt. Här kan du välja mellan ett stort antal kanaler, men några av de vanligaste är broschyrer, bloggar, sociala medier och liknande plattformar. Så varför bör du skapa ett nyhetsbrev? 

Anledningen till att du bör utvärdera ett nyhetsbrev är att det är en mycket populär, men ofta underskattad distributionskanal. E-postmarknadsföring är faktiskt den tredje mest populära kanalen för innehållsdistribution, strax efter webbplatser och sociala medier. Detta beror på att du får mycket mer täckning genom denna typ av marknadsföring och att du kan använda dig av siffror som click-through rate samt hur många som öppnar ditt brev. 

En annan fördel med e-post är att du kan integrera olika analysmetoder i tjänsten. På så sätt kan du se vilket innehåll som engagerar dina läsare, vad som inte gör det och vad du bör undvika. Genom att använda denna information kan du skräddarsy ditt budskap och öka din framgång. 

Automatisering av försäljningstratt

Vi har nu pratat om både analys och möjligheten till automatisering, men visste du att automatisering av försäljningstrattar faktiskt ger bättre resultat än manuella nyhetsbrev? Detta beror på att du kan anpassa en serie e-postmeddelanden som kommer att skickas i tur och ordning när någon har anmält sig till ditt nyhetsbrev. På så sätt kan du föra in nya prenumeranter direkt i din försäljningstratt med ett meddelande som är skräddarsytt för deras intressen.

Det tar lite tid och testning för att få en perfekt försäljningstratt, men när du väl har den på plats kommer den att rulla på automatiskt. I praktiken innebär det att du har en försäljningskanal som jobbar dygnet runt utan att du behöver lyfta ett finger. Med andra ord kan du sälja produkter till potentiella kunder med en automatiserad process som är anpassad till deras intressen. 

Flera fördelar med att skapa ett nyhetsbrev

Om du fortfarande är osäker på om ett nyhetsbrev är något för dig har vi samlat några fler fördelar som du bör känna till i det här avsnittet. 

  • Tillhörighet Det är bevisat att människor känner en starkare känsla av tillhörighet när de anmäler sig till ett nyhetsbrev. Detta gäller särskilt om nyhetsbrevet innehåller exklusiva förmåner, t.ex. erbjudanden och information som icke-prenumeranter inte har tillgång till.
  • Skapa en personlig anknytning – Det är något mycket mer personligt med att skicka ett direkt e-postmeddelande till någon, helst adresserat direkt till mottagaren i stället för att använda allmänna kanaler. Detta kan få din produkt eller tjänst att skilja sig från konkurrenterna på ett positivt sätt. 
  • Bygg en ny inkomstkälla Det finns flera verktyg som gör att du kan producera betalda nyhetsbrev, vilket snabbt har blivit en populär inkomstkälla för många innehållsproducenter. Här kan du erbjuda det lilla extra som inte ingår i gratisbrevet och därmed erbjuda läsarna mer värde.
  • Förebygga bounce rate Statistik visar att över 50 % av besökarna på hemsidor bara sneglar på dem innan de klickar vidare. När de klickar sig vidare kan de vara borta från webbplatsen för alltid, men om du kan konvertera dem till ditt nyhetsbrev kan du hålla dialogen öppen med potentiella kunder.
  • Säljpsykologi Studier visar att många människor behöver få en produkt presenterad för sig upp till tre gånger innan de faktiskt köper något. Om du har ett nyhetsbrev kan det göra det åt dig, utan att du behöver föra samma samtal gång på gång.

Vi har tittat på flera spännande sätt att skapa intäkter med ett nyhetsbrev, men det är viktigt att hålla det autentiskt. Konsumenterna märker snabbt om nyhetsbrevet verkligen är avsett för dem eller om det bara är automatiserat trams som snabbt hamnar i skräppost. Ta dig därför tid att skriva ett bra nyhetsbrev och kom ihåg att du skriver från dig till dem, precis som i ett brev.

Hur man startar ett nyhetsbrev på 30 minuter

I början av den här guiden lovade vi att vi inte bara skulle argumentera för nyhetsbrev, utan också visa dig hur du gör din egen process så enkel som möjligt. Vi kommer därför att visa dig hur du snabbt och effektivt kan skapa ett framgångsrikt nyhetsbrev.

Steg 1: Planera hur du vill samla in e-postadresser 

Som vi nämnde tidigare är det oklokt att skriva ett nyhetsbrev utan en e-postlista. Du kan göra det, men så länge ingen får brevet är det svårt att få resultat. Det första valet du måste göra när du skapar ett nyhetsbrev är hur du vill samla in e-postadresser. 

Här kan du välja mellan en landningssida och ett anmälningsformulär som är de två vanligaste. Du bör se vilken som är bäst lämpad för din typ av innehåll och inte utesluta någon bara för att du inte har testat den tidigare. ConvertKit och flera andra e-postleverantörer erbjuder enkla lösningar som gör det möjligt att skapa snygga opt-ins och landningssidor. 

Om du är osäker på vilken som passar bäst för ditt företag kan du börja med en mall. Dessa är ofta mycket enklare att implementera på en hemsida, vilket kan vara en bra utgångspunkt att prova. Det är dock viktigt att du inte placerar dem på ställen där de förstör användarupplevelsen. Vi rekommenderar därför en sidebar eller längst ner på sidan som de mest neutrala, men ändå mest strategiska placeringarna. 

Steg 2: Skapa något av värde för dina läsare

Vi har redan betonat detta, men det är viktigt att du erbjuder något av värde. De flesta människor får redan många e-postmeddelanden varje dag, så för att sticka ut måste du göra det värt mödan. Du kan se det som en enkel byteshandel, där du ger läsarna något värdefullt i utbyte mot deras e-postadress. Exempel på detta kan vara en gratis e-bok eller en rabattkupong på 10 % på deras nästa köp. 

En bra fråga kan därför vara: Varför vill någon registrera sig för vårt nyhetsbrev?

Steg 3: Skriv för en begränsad målgrupp

Den personliga kontakten är en viktig källa till framgång när det gäller nyhetsbrev. Det handlar om att skriva på ett sätt som gör att din publik känner sig bekväm med ditt budskap. En bra strategi är att skriva nyhetsbrevet som om du skrev till en god vän. 

Du bör också inkludera personliga detaljer, till exempel mottagarens förnamn. Som tur är finns det flera enkla verktyg som gör det här jobbet mycket enklare. ConvertKit har bland annat en funktion som gör det möjligt att hälsa alla med förnamn. 

Steg 4: Inkludera en CTA i varje e-postmeddelande

Även om utformningen av nyhetsbrevet är en viktig del, är en CTA (Call to Action) lika viktig. De som får ett nyhetsbrev vill veta vad som säljs och vad de kan förvänta sig när de är klara med brevet. Du bör därför ha en tydlig CTA i varje e-postmeddelande du skickar ut. Vi har därför tagit med fyra olika argument för varför du bör inkludera en CTA.

  • Personlig När vi redan har etablerat en personlig relation genom namn och kommunikation kommer en CTA att se mycket mer engagerande ut i vårt budskap. Detta kan fungera som en effektiv omvandlare av försäljning. 
  • Psykologi Som vi nämnde tidigare bör du skriva som om det är en god vän som ska läsa det. Detta innebär att du ska använda första person i stället för tredje person i både text och CTA. Undvik generisk text som “Ladda ner gratis e-bok här” och skriv mer personligt “Få min e-bok helt gratis idag”. 
  • Var direkt Gå inte runt grytan när du måste sälja något. Vår tid är värdefull och läsarnas tid är det också. Använd därför en tydlig text som beskriver den kommande processen. 
  • Skilj CTA från innehållet visuellt Gör det så enkelt som möjligt att hitta CTA i din text. Använd ett bra designverktyg för att skapa en knapp som sticker ut från resten, eller placera länken så att den syns tydligt när du bläddrar genom innehållet. 

Sammanfattning

Om du har läst hela vägen hit är det knappast någon tvekan om att skapandet av ett nyhetsbrev är något som alla borde göra. I den här guiden har vi tittat på hur du kan skapa ett nyhetsbrev, varför du bör överväga att skapa ett nyhetsbrev och inte minst hur processen bör se ut. Allt handlar om att bygga upp ett förtroende hos dina kunder, så en bra process är nyckeln till framgång. 

Vi har också tittat på hur du ska formulera ditt första nyhetsbrev, där första person utan tvekan är det bästa sättet. Här handlar det om att skapa ett personligt band med dina läsare, så du bör tala till dem som om de vore en gammal vän, snarare än en potentiell kund som du bara vill övertyga. 

Sist men inte minst har vi tittat på ConvertKit, som är en av de bästa lösningarna för att lansera ett nytt nyhetsbrev. Här får du tillgång till en rad verktyg som är skräddarsydda för just nyhetsbrev, så att du kan skapa en professionell design utan att behöva hantera kod och HTML-kvalifikationer.

Vi hoppas att den här guiden har gett dig en bättre förståelse för varför e-postmarknadsföring är så populärt och hur du enkelt kan skapa ditt eget nyhetsbrev. Om du vill veta mer om olika verktyg för e-postmarknadsföring kan du läsa vår guide om det här.